Po świecie jeździ 4,5 mln ciężarówek i naczep chłodni. Transport ten odpowiada aż za 53 mld ton CO2 rocznie. Z tego powodu w stronę elektryfikacji floty kierują swoje kroki odpowiedzialne firmy z sektora transportu. Należy do nich wiodący, krajowy operator logistyczny dla produktów głęboko mrożonych, Frigo Logistics. Tym razem firma przez dwa tygodnie testuje, na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, ciężarówkę przygotowaną we współpracy partnerskiej przez firmy Addvolt, Grupę DBK, Ecoterm, Igloocar i Dhollandia. Pojazd to Daf XD z agregatem Carrier Supra HE8 oraz systemem zasilania AddVolt PowerPack.
Transport jest jednym z głównych źródeł emisji dwutlenku węgla globalnie. Elektryfikacja floty to więc kierunek coraz częściej obierany przez świadome klimatycznie firmy. Z tego powodu Frigo Logistics ponownie sprawdza opcje realizacji dostaw z wykorzystaniem w pełni elektrycznego rozwiązania chłodniczego zamontowanego na pojeździe ciężarowym. Są one realizowane we współpracy z firmą technologiczną AddVolt, globalnym liderem w dziedzinie elektryfikacji transportu. Tym razem operator przeprowadza testy dostaw ostatniej mili
z centrum dystrybucyjnego w Żninie.
– Elektryfikacja floty to jeden ze sposobów na ograniczenie emisji CO2, dlatego nieustannie przyglądamy się rosnącej ofercie elektrycznych pojazdów ciężarowych oraz chłodni zasilanych elektrycznie i sprawdzamy dostępne opcje. Tym razem przeprowadzamy dwutygodniowe testy z firmami AddVolt i DAF. Nasz biznes jest szczególnie wymagający z uwagi na konieczność bezwzględnego zachowania łańcucha chłodniczego i utrzymania ujemnych temperatur, dlatego już nie mogę się doczekać ich wyników – mówi Krzysztof Pawlik, Dyrektor Transportu we Frigo Logistics.
Testowany pojazd to DAF XD FAR Chłodnia, który dzięki przystosowaniu do stosowania paliwa HVO, umożliwia znaczne obniżenie emisji CO2 nawet o 90 proc., jednocześnie zachowując wszystkie korzyści płynące z tradycyjnego napędu, w tym znaczny zasięg.
Hydrorafinowany olej roślinny (HVO) uważany jest za najbardziej ekologiczne paliwo na rynku do pojazdów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym. HVO jest produkowany z odpadów
i tłuszczów pochodzących z przemysłu spożywczego i gwarantuje redukcję ogólnej emisji CO2 (od produkcji do użytkowania) nawet o 90 proc. – w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym. Wszystkie modele nowej generacji DAF są gotowe do korzystania z tego paliwa bez konieczności dokonywania jakichkolwiek modyfikacji.
Pojazd DAF jest wyposażony w przyjazny środowisku, nieinwazyjny system elektryczny typu plug-in hybrid, który zasila agregat chłodniczy w pojeździe. Wykorzystuje w tym celu baterię litowo-jonową, która może być ładowana z gniazda lub doładowywana generatorem kinetycznym AddVolt z energii odzyskiwanej podczas ruchu pojazdu.
– W rozwiązaniu, w którym łączymy pracę agregatu chłodniczego z rozwiązaniem Addvolt PowerPack z generatorem kinetycznym, praktycznie całkowicie eliminujemy wykorzystanie paliwa do celów pracy agregatu, zapewniając autonomię chłodniczą nawet na 8 godzin pracy. W efekcie znacząco redukujemy koszty eksploatacji i równocześnie ograniczamy emisję CO2, a także poziom hałasu, co wpływa korzystnie nie tylko na kierowców, ale również na mieszkańców osiedli, w których auta są rozładowywane, często w godzinach porannych. A to wszystko jest w pełni zilustrowane w telematyce MyAddvolt, dedykowanej do informowania zarządcy floty o realizowanych oszczędnościach – mówi Sławomir Olijarczyk, Sales & Business Development Poland w Addvolt.
Frigo Logistics dostarcza produkty wymagające kontrolowanych temperatur do ponad
4500 punktów w całej Polsce. Firma posiada dziesięć centrów dystrybucyjnych, a obecne jest w trakcie realizacji planu inwestycyjnego o wartości 200 mln zł, który zwiększy możliwości dystrybucyjne w najbliższych latach.
Bardzo ciekawe rozwiązanie. Fascynujące, że innowacje w obrębie łańcucha dostaw to obszar największych przewag konkurencyjnych wielu przedsiębiorstw.