Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Kantar dla ponad połowy Polaków symbolem lata są truskawki. Na drugim miejscu są czereśnie, podium zamykają maliny. Wśród innych owoców Polacy wskazują także wiśnie, borówki, agrest, czerwoną i czarną porzeczkę. Natomiast jeśli chodzi o warzywa to dla Polaków symbolem lata są ogórki, a za nimi fasolka szparagowa.
Owocowe symbole lata – trendy konsumenckie
Najbardziej kojarzące się z latem owoce to truskawki (56%), czereśnie (45%) i maliny (44%). Nieco rzadziej wskazywane były wiśnie (33%), śliwki (25%), borówki (23%) i agrest (20%).
Blisko jedna piąta badanych wymieniła czerwoną porzeczkę (18%), nieco mniej czarną porzeczkę (17%), gruszki (16%) i jeżyny (16%). Wśród symboli lata wymieniano także owoce, których zbiór przypada na przełom sierpień – aronię (6%) i rokitnik (3%).
Warzywa, które najbardziej pasują do bycia symbolem lata to ogórki (26%) i fasolka szparagowa (23%).
Nieco rzadziej wskazywana była botwina (16%) i cukinia (12%). Jako symbole wśród warzyw wymieniano także groszek zielony (10%), papryka (10%) i bakłażan (6%).
Z latem bardziej kojarzą się owoce niż warzywa. Były wskazywane częściej. Jedynie dla 1% osób żadne z warzyw i owoców nie jest symbolem lata, a tylko 4% miało problem z wymieniem konkretnych gatunków.
Badanie zrealizowano w dniach 18-23 sierpnia 2023 r., na reprezentatywnej próbie 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI). Kantar zapytał respondentów o to, jakie owoce i warzywa są dla Pana(i) symbolami lata?
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw